poniedziałek, 2 października 2017

Chleb mieszany na żytnim zakwasie


Wypróbowałam w końcu przepis Piotra Kucharskiego na chleb na żytnim zakwasie. 
W tym celu kilka dni wcześnie hodowałam zakwas i powiem Wam że jest w tym procesie jakaś moc, magia życia. Pieczenie chleba dla mnie jest swoistym spełnieniem... i uśmiech pana męża wracającego z pracy, kiedy go zapach świeżego chleba uwodzi już na schodach. 
Myślę, że to właśnie dzieci zapamiętają z dzieciństwa. 
Każde z nich ma swoje ulubione pieczywo. 
Kochają ciepłe bułki i chrupiące bagietki, ale pan mąż bardzo lubi chleb żytni. 
Taki właśnie jest ten który upiekłam. Mięsisty z chrupiącą skórką, o kwaskowatym smaku. 
Dzięki domieszce mąki pszenny nie jest gliniasty i mokry. Smaczny jeszcze ciepły, ale i też na trzeci dzień. 
Spróbujcie, może i dla Was będzie to ten ulubiony. 
Upiekłam go w foremce, bo bałam się, że nie poradzę sobie z jego dość niestabilną konsystencją.

Na duży bochenek będziecie potrzebowali.
120 g startera zakwasu (to część zakwasu który przechowuje w lodówce dokarmiając co kilka dni)
500g mąki żytniej chlebowej
400 ml wody
Starter zakwasu wyjąć z lodówki i odstawić do ogrzania okoły 1 godziny. 
Ogrzany starter przenieść do miski i zmieszać dokładnie z pozostałymi składnikami. 
Odstawić na około 8-12 godzin w temperaturze pokojowej.
Jeśli macie świeży zakwas możecie pominąć ten etap.
Ciasto właściwe
900 g zakwasu
500 g mąki pszennej chlebowej
200 ml wody
15 g soli

W dniu pieczenia
Do 900 g zakwasu dodać resztę składników na ciasto właściwe. Wymieszać i wyrobić dokładnie. Ciasto powinno być elastyczne i gładkie. Można wyrobić w maszynie do chleba, lub mikserem. Przełożyć do wysmarowanej tłuszczem miski, przykryć szczelnie i odstawić, aby ciasto wyrosło 8 do 12 godzin. Obserwujcie ciasto. 
Jeśli podwoi swoją objętość i będzie miało gąbczastą strukturę znaczy że jest gotowe- u mnie trwało to 7 godzin. Przełóżcie następnie do koszyczka do wyrastania(obsypanego mąką lub płatkami owsianymi) ja  przełożyłam go do keksówki. 
Posmarujcie olejem na wierzchu i zostawcie do wyrastania 3-4 godzin.
Rozgrzać piekarnik do temperatury 220 stopni Celsjusza . Przełożyć na blaszkę do pieczenia, lub na kamień do pieczenia, naciąć i piec w naparowanym piekarniku - około 40-50minut. Studzić na kratce. Powodzenia.

2 komentarze:

  1. Uwielbiam wszelkie chlebki na zakwasie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez kocham domowe pieczywo a te robione na zakwasie szczególnie.... Zapach pieczonego chleba sprawia ze "dom" nabiera wyjątkowego znaczenia 😊

      Usuń