poniedziałek, 9 października 2017

Risotto z pieczoną dynią, parmezanem i orzechami pekan


Pora nadeszła na dynie. Zaczynają pojawiać się w sklepie różnego rodzaju, zabarwiając nam jesień na żółto i pomarańczowo. 
Dynie odkryłam bardzo późno, bo już jako dorosła kobieta. 
W rodzinnym domu się dyni nie jadało, bo była mdła i bez smaku. 
Za późno wzięłam się za odczarowywanie koszmarów jedzeniowych z dzieciństwa. Walka nierówna, bo przekonać musiałam domowników, ale udało się. Pan mąż zakochał się w dyniowym risotto mimo iż jest bezmięsne. Potrzebujecie dwadzieścia minut, aby ciągle mieszając przygotować risotto. Wcześniej przygotujcie pieczoną dynię, chipsy i prażone pestki.
Ryż gotuje się a raczej praży na patelni, podlewając wywarem warzywnym. Użyłam do tego celu rosołu z wczorajszego obiadu. Doprawiłam go mocniej, aby ryż stał się dzięki mocnemu wywarowi bardziej aromatyczny. 

Będziecie potrzebowali
1 Małą dynie piżmową obraną ze skórki i pokrojoną w sporą kostkę.
1 szalotkę posiekaną w drobną kosteczkę
1 szklankę ryżu do risotto
Około 1/2 litra wywaru warzywnego lub rosołu
1/2 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
1/4 szklanki białego wina
2 łyżki zimnego masła
1/2 łyżeczki (lub mniej do smaku) suszonych płatków chilli
1 łyżka pokruszonych orzechów pekan
parmezan do smaku 
Małą dynie piżmową obrałam ze skórki- skórkę odłożyłam, aby zrobić z niej chrupiące chipsy. 
Pestki wypłukałam i osuszyłam, aby je później podprażyć. Dynie pokroiłam w kostkę taką trochę grubszą. 
2/3 dyni ułożyłam na papierze do pieczenie skropiłam olejem posypałam świeżo mielonym pieprzem i posoliłam delikatnie. Dodałam dwa duże ząbki czosnku w łupince. Wstawiłam do nagrzanego piekarnika (200 stopni ) i upiekłam -max 10 minut.
Skórki z dyni ułożyłam na papierze do pieczenia i krótko podpiekłam w piekarniku, aby stały się chrupkie. 1/3 dyni pokroiłam w drobniejszą kostkę
Na patelni, 1 łyżce oleju zeszkliłam szalotkę, dodałam posiekaną dynie i mieszając podsmażyłam krótko. Dodałam ryż i znowu podsmażyłam ryż, aż stał się suchy. Dodałam rosołu (1 łyżke wazową) i mieszając dusiłam. Jak ryż wchłonął cały płyn, dodałam ponownie rosołu i tak postępowałam aż ryż stał się maślany, ale nadal jędrny i twardawy w środku. Dodałam pieczoną i osuszoną dynię, upieczone ząbki czosnku wycisnęłam z łupinek, białe wino, płatki chilli, pokruszone orzechy i dusiłam, aż alkohol odparował. Dodałam gałkę muszkatołową, masło i wszystko zamieszałam, krótko poddusiłam.Gotowe. 
Na wierzch zetrzyjcie parmezan i poukładajcie chipsy ze skórki z dyni. Powodzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz